09126898302
ایران - تهران - تهران - اندیشه - فاز یک - بلوار طالقانی - بین یازدهم و دوازدهم - یدکی میلاد
منو سریع
کاسه نمد عقب میل لنگ پراید ویژن

کاسه نمد عقب میل لنگ پراید ویژن

دسته بندی ها
لوازم موتوری
زمان مورد نیاز برای مطالعه
2 دقیقه

کاسه نمد میل لنگ قطعه‌ای که در درزبندی و آب بندی قطعات خودرو به منظور جلوگیری از روغن ریزی در خودرو به کار رفته است.

کاسه نمدها در قسمت‌های مختلفی از خودرو استفاده شده اند. کاسه نمد میل لنگ، گیربکس، موتور، پمپ هیدرولیک، جعبه فرمان و … . ورود این قطعات حیاتی به درون سیستم خودرو، مانع از پوسیدگی یا فرسودگی زود رس قطعات شده است. از سوی دیگر روغن ریزی در خودرو خطرناک بوده و آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

میل لنگ قطعه‌ای است که وظیفه تبدیل حرکت خطی به حرکت دورانی پیستون را در خودرو برعهده دارد. در مجراهای میل لنگ از روغن برای روان تر کار کردن آن استفاده می‌گردد. همانطور که در ادامه نیز به آن اشاره می‌کنیم، هرجایی که روغن یا سیالات جریان داشته باشند، کاسه نمد نیز حضور دارد. بنابراین وجود کاسه نمد میل لنگ در این بخش ضروری است.

در این قسمت به نقش و وظیفه کاسه نمد میل لنگ، کیفیت، جنس، دلایل روغن ریزی و تاثیر خرابی آن بر خودرو اشاره می‌کنیم.

میل لنگ چیست؟

قبل از اینکه به وظیفه و نقش کاسه نمد میل لنگ بپردازیم، اندکی درباره میل لنگ و کاسه نمد صحبت کرده و سپس به توضیح آن می‌پردازیم.

میل لنگ قطعه‌ای است فلزی که از جنس فولاد ساخته و با روکشی از نیکل پوشانده شده است. این قطعه در موتور خودروها و برخی از کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میل لنگ چه وظیفه‌ای در خودرو دارد؟

وظیفه و نقش اصلی میل لنگ، تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی است. در واقع میل لنگ توسط یاتاقان روی بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. سپس خلاصی میل لنگ به وسیله بغل یاتاقانی تنظیم می‌گردد. این قطعه دارای نقاطی با اتصال‌های ثابت و متحرک است. میل لنگ‌های ثابت به دلیل بسته شدن روی یاتاقان‌های ثابت تنها حرکت چرخشی دارند. اما میل لنگ‌ها متحرک به دلیل اتصال به شاتون‌ها حرکت دورانی دارند.

همانطور که می‌دانید، گژن پین، وظیفه اتصال بین شاتون و پیستون را فراهم می‌کند. بنابراین با حرکت دورانی شاتون، حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت دورانی تبدیل خواهد شد.

1-اجزای میل لنگ

میل لنگ از قطعات و اجزای به هم پیوسته‌ای ساخته شده است که در کنار هم منجر به تبدیل حرکت پیستون می‌گردند.

2-  محورهای ثابت

میل لنگ دارای دو بخش ثابت و متحرک است. بخش ثابت آن با اتصال به یاتاقان‌های ثابت بر روی بلوک موتور محکم شده است.

3 -  لنگ‌های متحرک

بخش متحرک میل لنگ به شاتون متصل شده و حرکت دورانی دارد. سپس با اتصال شاتون به پیستون از طریق گژپین، حرکت پیستون به حرکت دورانی تبدیل می‌شود.

 4- وزنه‌های تعادل

این وزنه‌های وظیفه بالانس میل لنگ را بر عهده دارند. درواقع با اتصال به لنگ‌های آن و جلوگیری از ارتعاش، میل لنگ، تعادل را در آن‌ها ایجاد می‌کنند.

 5- مجاری روغن کاری

در میل لنگ مسیرهای روغن کاری به منظور حرکت بهتر و روان تر آن در نظر گرفته شده است.

 6- بوش

این بخش به عنوان محل قرار گیری شفت گیربکس در نظر گرفته شده است. ( در این بخش بارها نام شفت را خواهید شنید. شفت قطعه‌ای است که وظیفه انتقال نیروی چرخشی موتور را به سایر اجزا بر عهده دارد. )

7- فلانچ

این قسمت به صورت سوراخ‌هایی در انتهای میل لنگ و برای اتصال به فلایول وجود دارد.

8- شیار روغن برگردان

این شیارها به گونه‌ای طراحی شده اند که جهت آن‌ها سمت موتور باشد.

  9- پولی و قاب روغن برگردان

این قسمت‌ها مانع از خارج شدن روغن و بیرون رفتن آن می‌گردند.

نشانه‌های خرابی در میل لنگ

از جمله نشانه‌ها و علائمی‌که نشان از خرابی میل لنگ دارند، عبارت اند از :

  • ایجاد هرگونه خمیدگی یا تاب بر روی آن
  • وجود هر گونه ترک‌های عرضی بر روی نقاط اتکا یا انگشتی‌ها
  • بریدن میل لنگ
  • وجود مشکل در لنگ‌های ثابت و متحرک یا سوختن آن‌ها

کاسه نمد چیست و چه وظیفه‌ای در خودرو دارد ؟

بعد از آشنایی با میل لنگ، نوبت به توضیح و معرفی کاسه نمد است.

کاسه نمد واشری است کاسه‌ای شکل که در تمامی‌سیستم‌های هیدرولیکی، پیستون‌ها، میل لنگ و سایر قطعات خودرو که در آن‌ها سیالات در جریان هستند، استفاده می‌شود. در گذشته این قطعه با نام آب بند شناخته شده و به نوع واشر پلاستیکی یا تفلونی که برای جلوگیری از خروج سیالات مورد استفاده قرار می‌گرفت، میل لنگ گفته می‌شده است.

اما در اصل کاسه نمد به گونه دیگری است. در واقع یک واشر کاسه‌ای شکل است که بر روی لبه پوسته یا محور متحرک آن، نمدی فشرده شده است. بدین گونه کاسه نمد از خروج سیلات یا ورود گرد و غبار به درون پوسته ممانعت می‌کند.

ساختار و مواد سازنده کاسه نمد

جنس و موادی که در ساخت کاسه نمدها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسته به نوع و محل استفاده متفاوت است. از رایج ترین آن‌ها می‌توان به ترکیب فلزات، انواع لاستیک‌ها و پلاستیک‌ها اشاره کرد.

بر روی لبه‌های کاسه نمد شیارهای موربی دیده می‌شود. جهت این شیارها با توجه به محلی که استفاده می‌شود، می‌تواند راست گرد یا چپ گرد باشد. اغلب شیارهای کاسه نمد‌های درون موتور با توجه به چرخش موتور، مانند کاسه نمد میل لنگ؛ راست گرد یا در جهت عقربه‌های ساعت هستند. این شیارها به منظور جلوگیری از خشک شدن لبه و بازگشت روغن به درون کاسه نمد تعبیه شده اند.

تکان‌ها و برخوردهای شدید شفت و قطعات دیگر، سبب فرسودگی و پوسیدگی زودرس کاسه نمد می‌گردند. بنابراین بهترین مواد اولیه در تهیه و ساخت آن‌ها استفاده از تفلون است. تفلون در اغلب دماها مقاوم بوده و کمتر دچار آسیب می‌گردد. اگر دمای محیط بالای ۲۵۰ درجه سانتی گراد بود، مواد سیلکونی جایگزین تفلون شده و از این نوع کاسه نمدها استفاده می‌گردد.

اجزای کاسه نمد

کاسه نمدها از واشرها، فنرها و نمد‌ها ساخته شده اند . ایجاد حالت انعطاف پذیر و ارتجاعی در کاسه نمد‌ها توسط فنرها انجام می‌گردد.

همانطور که گفتیم، واشرها جزء دیگر کاسه نمد را تشکیل می‌دهند. این قطعات به دلیل برخوردها و حرکات شفت، از فولاد مستحکم و مقاوم ساخته می‌شوند. استفاده از کاسه نمدها در شرایط و سیستم‌های مختلف موجب شده تا این قطعه از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته شود.

همانطور که می‌دانید استفاده از کاسه نمد تنها محدود به خودرو نیست. بلکه در صنعت‌های دیگر نیز برای جلوگیری از نشت انواع سیالات مانند، آب بخار آب، روغن، مایعات اسیدی و قلیایی از این قطعه استفاده می‌گردد.

کاسه نمد میل لنگ چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

میل لنگ و کاسه نمد دو عضو و قطعه جداگانه هستند. منظور از کاسه نمد میل لنگ، کاسه نمدی است که در کنار میل لنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا به اینجای مقاله درباره کاسه نمد و میل لنگ صحبت کردیم و وظایف هر یک از آن‌ها را برایتان شرح دادیم.

حال وقت آن رسیده است که به کاسه نمد میل لنگ بپردازیم.

کاسه نمد میل لنگ، نوعی از کاسه نمدها است که برای بازگشت روغن به مخزن خودرو و جلوگیری از نشت روغن و ورود گرد و غبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاسه نمد میل لنگ در دو قسمت از آن مورد استفاده قرار گرفته و به کار برده می‌شود.

  • کاسه نمد اورینگ که در بخش جلویی میل لنگ و موتور و پشت سر پولی قرار دارد.
  • کاسه نمد پکینگ یا کاسه نمد ته میل لنگ که در بخش انتهایی میل لنگ و پشت فلایول قرار دارد.

کیفیت و جنس کاسه نمد میل لنگ

کاسه نمد میل لنگ به دلیل قرار گیری در بخش داخلی موتور و محافظت از قطعات حساس دیگر، از مواد اولیه با کیفیتی ساخته می‌شوند. وجود واشرهای مقاوم با کیفیت در آن از خروج  و نشت روغن و آب به بیرون جلوگیری می‌کند. همانطور که مستخضر هستید، هرگونه نشتی به موتور و تسمه تایم آسیب جدی وارد کرده و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند.

کاسه نمد میل لنگ علاوه بر نشت سیالات، وظیفه خنک سازی مایعات را نیز بر عهده دارد. با این اقدام درجه حرارت موتور نیز کاهش یافته و عملکرد آن به درستی انجام می‌شود.

علاوه بر موارد فوق، کاسه نمد میل لنگ، فرآیند درزبندی را به درستی انجام داده و مانع از ورود هرگونه گردوغبار و آلودگی‌های دیگر به درون سیستم می‌گردد.

دلایل روغن ریزی از کاسه نمد میل لنگ

کاسه نمد معمولا روی شفت یا دوار قرار گرفته و لبه‌های بیرونی آن بر روی جداره چفت می‌شوند. با روغن کاری لبه‌ها، کاسه نمد عملکرد خود را به درستی انجام داده و در برابر گرما محافت می‌شود. اما گاهی اقات شکایاتی از روغن ریزی کاسه نمد به گوش می‌رسد.

این مشکل در اغلب کاسه نمد‌ها به گوش می‌رسد و محدود به یک یا چند نوع نیست. بنابراین در ادامه به دلایل آن می‌پردازیم که ممکن است که در کاسه نمد میل لنگ نیز رخ دهد.

با گذشت زمان، علارقم روغن کاری لبه‌ها، گرمای بیش از حد بر طول عمر کاسه‌ها تاثیر گذاشته و موجب ایجاد مشکل در آن‌ها می‌گردد. در واقع با حرارتی که از سوی موتور وارد می‌گردد، این قطعه حالت ارتجاعی پیدا کرده و نشانه‌هایی از روغن ریزی در آن پدیدار می‌گردد. روغن ریزی خودرو ممکن که در اثر حرارت زیاد و دلایل زیر رخ دهد.

  • ممکن است که در اثر گرما، لبه‌های کاسه نمد خشک شوند.
  • احتمال خرابی و آسیب کاسه نمد در هنگام جا زدن یا تعویض وجود دارد.
  • ممکن است که محل نصب کاسه نمد خراب شده یا آسیب دیده است.
  • کاسه نمد با کیفیت یا اصل نبوده و از اجناس نامرغوب استفاده شده است.

تاثیر خرابی کاسه نمد میل لنگ در خودرو

همانقدر که روغن در بهبود عملکرد موتور  یا به عبارت کلی خودرو مهم و ضروری است، نشت و تماس غیراصولی آن با قطعات منجر به آسیب‌های جدی در قطعات خودرو می‌گردد. از  سوی دیگر کاهش سطح روغن موجب اخلال عملکرد موتور و قطعات متصل به آن می‌شود.

به همین دلیل کاسه نمدها در خودرو به کار گرفته شدند. همانطور که گفتیم قطعه‌ای چون کاسه نمد میل لنگ از نشت روغن جلوگیری کرده و روغن را به سمت مخزن بازگشت می‌دهد. با این کار هم سطح استاندارد روغن حفظ می‌گردد و هم قطعات از برخورد با روغن در امان خواهند ماند.

این ویژگی وجود و اهمیت کاسه نمد را بیش از پیش نشان می‌دهد. بنابراین خرابی این قطعه تنها اخلال در عملکرد آن نیست. بلکه قطعات دیگر نیز با مشکل روبه رو می‌گردند.

بعد از خرابی کاسه نمدمیل لنگ یا کاسه نمدهای دیگر، روغن به بیرون نشت پیدا کرده و به احتمال زیاد به شیلنگ‌ها یا اتصلات دیگر نفوذ کرده یا برخورد می‌کند. برخورد روغن به آن‌ها احتمال ایجاد جرقه‌های الکتریکی را افزایش داده و در سیستم برق رسانی خودرو مشکل ایجاد می‌کند.

از سویی نشت روغن به داخل قطعات موتور، سبب جرم و آلودگی‌هایی می‌گردد که به راحتی قابل تمیز شدن نیستند.

در قسمت‌هایی چون میل لنگ که حرارت موتور بالاست، نشت روغن سبب ایجاد گازهای خطرناک و مضر می‌گردد. گازهایی که از برخورد روغن با حرارت‌های بالا به وجود می‌آید، احتمال آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

پایین آمدن سطح روغن از دیگر مشکلات خرابی کاسه نمد‌هاست. با کم شدن روغن، عملکرد قطعاتی چون میل لنگ به سختی صورت گرفته و نرم و روان انجام نمی‌شود. در پی آن موتور خودرو دچار سایش و اصطکاک شده و آسیب‌های بزرگی را به همراه می‌آورد.

تعویض و جایگزینی کاسه نمد میل لنگ

در اغلب مواقع تعویض کاسه نمد نیاز به ابزار یا قطعه خاصی ندارد. اما برای تعویض برخی از آن‌ها نیاز به ابزار و وسایل تخصصی دارید. محل قرار گیری این قطعات به گونه‌ای است که قطعات دیگر باید باز شوند و سپس قطعه مورد نظر تعویض گردد.

تعویض کاسه نمد میل لنگ کار چندان سختی نیست. درواقع با انجام چند مرحله زیر به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد. البته بهتر است که این کار توسط تعمیرکاران یا کارشناسان این بخش انجام گیرد. زیرا در صورت عدم آشنایی با قطعات و ابزارها امکان آسیب به آن‌ها وجود دارد.

مراحل تعویض کاسه نمد میل لنگ به صورت زیر انجام می‌گیرد.

  • در ابتدا خودرو را در حالت جک قرار دهید.
  • در مرحله بعد باید تسمه دینام را خارج کنید. تسمه دینام یکی از مهم ترین قطعات خودرو به شمار می‌آید. بنابراین در هنگام جداسازی مراقب آن باشید.
  • در این هنگام پولی میل لنگ را باید جدا کنید. برای این کار به قدرت بیشتری نیاز است. زیرا مهره آن بسیار محکم بوده و نیروی بیشتری را می‌طلبد.
  • بعد از جدا کردن پولی میل لنگ و قطعات متصل به آن می‌تواند به راحتی کاسه نمد را مشاهده کرده و آن را خارج کنید. بهتر است که یک نوع جدید را جایگزین کرده و سپس مراحل را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید از قطعه با کیفیت و مناسب را جایگزین آن کنید. همانطور که می‌دانید با توجه به محل قرار گیری کاسه نمد، این قطعه با جنس‌ها و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌گردد.

معیارهای تاثیرگذار در انتخاب کاسه نمد

انتخاب جایگزین مناسب بسیار حائز اهمیت است. همانطور که گفتیم، خرابی کاسه نمدها تاثیر بدی در خودرو داشته و مشکلاتی بزرگی را برای آن به همراه می‌آورد. بنابراین خرید کاسه نمد بی کیفیت این مشکل را دو چندان کرده و موجب هدر رفت سرمایه و وقت شما می‌گردد.

در ادامه چند مورد از معیارهایی که در هنگام کاسه نمد میل لنگ باید به خاطر داشته باشید را آماده کرده و خدمتتان ارائه می‌کنیم.

·  سرعت شفت

توجه به شفت یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین معیارها در انتخاب کاسه نمد است. سرعت، رطوبت، سوراخ، شکل، حفره محور شفت و … از مهم ترین نکاتی که در انتخاب آن باید مورد توجه قرار گیرد. کاسه نمدها با توجه به شرایط شفت و نکات مربوط به آن‌ها تولید می‌گردند.

·   درجه حرارت

در تهیه و ساخت کاسه نمد از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. مودی چونی NBR، چرم، ACM و… در دمای متفاوتی مناسب بوده و درجه مقاومت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اگر بدون توجه به این مورد، نسبت به خرید و تعویض قطعه اقدام کنید، مطئنا با شکست روبه رو خواهید شد. ممکن است در اثر حرارت زیاد قطعه مورد نظر ذوب شده یا دچار وارفتگی گردد. در این شرایط مطمئنا سیستم سوخت رسانی با مشکل جدی روبه رو می‌شود.

· نوع کاسه نمد میل لنگ

کاسه نمد میل لنگ در دو نوع ته میل لنگ و جلوی میل لنگ تعبیه شده است. در هنگام خرید بهتر است که به نوع آن‌ها توجه کنید. زیرا امکان تفاوت در شکل و مواد اولیه آن‌ها وجود دارد. برای اطمینان پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

·  روغن

برندهای متفاوتی هستند که روغن موتور تولید می‌کنند. برخی از تولید کنندگان از روان کننده‌های خاصی به منظور افزایش کارایی استفاده می‌کنند. شاید این حرکت موجب روانکاری بهتر قطعه گردد، اما ممکن است که با کاسه نمد سازگار نبوده یا موجب خوردگی آن گردد.

به همین دلیل انتخاب روغن با کیفیت یکی از اصول نگهداری از خودرو و قطعات آن است. کاسه نمد میل لنگ در تماس مستقیم با روغن قرار می‌گیرد. بنابراین دقت و توجه در انتخاب روغن موجب افزایش طول عمر و عملکرد بهتر قطعه می‌گردد.

·  محوریت شفت

مراکز حفره و شفت دو عامل موثر دیگر بر کیفیت کاسه نمد هستند. هرگونه ناهمواری در آن‌ها موجب کاهش کیفیت و اخلال در عملکرد کاسه نمد می‌گردد. درواقع با ناهمواری‌های شفت، محل قرارگیری کاسه نمد نیز مناسب نبوده و مایعات در آن‌ها به خوبی جریان پیدا نمی‌کنند. این موضوع سبب جمع شدن مایعات در یک نقطه و سایش کاسه نمد می‌گردد.

·  نوع پرداخت کاری سطح شفت

همانطور که گفتیم، شکل، ظاهر، سوراخ و هرچیزی که به شفت مربوط باشد، در انتخاب کاسه نمد موثر است.

نوع پرداخت کاری نیز از دیگر معیارهایی است که در انتخاب کاسه نمد باید به آن توجه شود. منظور از پرداخت کاری شفت، ابزارها و جهت چرخش آن است.

به عنوان مثال اگر جهت چرخش شفت ساعت گرد است، کاسه نمد نیز بر اساس آن انتخاب شود. یا اگر سطح روی شفت صیقلی است، ( بهترین حالت سطح شفت برای داشتن عملکردی مناسب در کاسه نمدها، سطح صیقلی و بدون مارپیج آن است) کاسه نمد نیز باید به گونه‌ای انتخاب شوند که مایعات را در جهت گردش شفت هدایت کنند.

·  سختی شفت

در هنگام تعویض و انتخاب کاسه نمد به سختی شفت توجه داشته باشید. هنگامی‌که سختی شفت به دلیل تماس‌های سیستمی‌افزایش یافته و به ۶۰ می‌رسد، شروع به خرابی کاسه نمد کرده و موجب فرسودگی آن می‌گردد. بهترین درجه سختی شفت برای افزایش طول عمر کاسه نمد در حدود ۳۰ تعریف شده است.

·   میزان فشار

فشار زیاد، موجب آسیب به کاسه نمد و شکسته شدن آن می‌گردد. اغلب کاسه نمدها به گونه‌ای طراحی وساخته شده اند که در فشارهای کم و قابل تحمل کارایی داشته و عمل کنند. چنانچه در محیطی فشارهای وارده بیش از حد و اندازه مجاز باشد، سیستم‌های دیگری به منظور کاهش فشار در خودرو قرار داده می‌شوند.

خرید کاسه نمد میل لنگ برای انواع خودروها

کاسه نمد میل لنگ یکی از پر فروش ترین کاسه نمدهای خودرو به شمار می‌آید. حساسیت و عملکرد این قطعه موجب شده تا در صورت کمترین خرابی ومشکل، تعویض گشته و نمونه جدیدی جایگزین آن گردد.

وجود انواع خودروها، تنوع در تعداد کاسه نمدها را به همراه آورده است. این قطعات متناسب با سیستم‌های خودرو طراحی شده و در بازار به فروش می‌روند. سرویس‌های دوره‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص خرابی زود هنگام این قطعه است. شما می‌توانید با توجه به نکات فوق و مشورت با کارشناسان این حوزه در اسرع وقت نسبت به خرید آن اقدام کنید.

در هنگام خرید به خاطر داشته باشید که اجناس فیک و تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو زیاد شده و به فراوانی دیده می‌شود. تنها راه تشخیص داشتن دانش و تجربه ی کافی است.

100یدک  یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده قطعات و لوازم یدکی خودرو است. این شرکت با ارائه انواع کاسه نمد میل لنگ پراید، کاسه نمد میل پژو ۴۰۵ و دیگر خودروها، بهترین مکان برای خرید این نوع قطعات است.

 

برچسب ها :
انتخاب پشتیبانی

با انتخاب یکی از گذینه ها با ما در ارتباط باشید

پیام به پشتیبانی
گفتگو آنلاین
تماس با ما
خرید فوری
صبرکنید...
1
زمان تحویل :
مبلغ قابل پرداخت : 0
مشاوره فوری
.allHeaderIndex2 .allSearchData ul:nth-child(2){ display: none; }